جمعه ۴ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: امام جمعه موقت تهران با اشاره طولانی شدن موضوع هسته‌ای گفت: این موضوع اکنون به نمایشگاهی از مظلومیت ایران و زورگویی دنیای غرب تبدیل شده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران افزود: ایران با امضای قرارداد آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای حق کسب انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز را به دست آورده‌است و ما توانستیم با توانایی خودمان به وضع کنونی برسیم اما آنها با ارعاب و شانتاژ تلاش می‌کنند این حق را از کشورمان بگیرند.

وی تأکید کرد: ایران پذیرفت که مذاکره کند اما آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها بحث‌های افراطی مطرح و تلاش کردند مذاکرات را با مشکل مواجه کند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود: آمریکایی‌ها شرارت را به جایی رساندند که می‌خواهند مانور کنترل خلیج فارس برگزار کنند.

وی با اشاره به تلاش ایران برای ادامه مذاکرات گفت: دست‌هایی در کار است که منطقه را بحرانی کند.

خطیب نماز جمعه تهران افزود: آنان می‌گویند شما به دنبال بمب هسته‌ای هستید اما ما می‌گوییم بنا نداریم به دنبال سلاح هسته‌ای باشیم و در مکتب ما، اخلاق ما و فرهنگ ما دستیابی به بمب هسته‌ای وجود ندارد و مبنای ما این نیست که مردم در هیچ جای دنیا آسیب ببینند.

وی تاکید کرد: در جنگ با عراق این کشور علیه ما سلاح شیمیایی به کار برد اما ایران در چارچوب قوانین جنگی به جنگ ادامه داد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تأکید کرد: با تهدید و ارعاب کار پیش نمی رود و باید با صبر و حوصله در چارچوب مذاکرات مشکلات را حل کرد و امیدواریم منطقه از تهدید و ارعاب پاک شود.

خطیب نماز جمعه تهران درباره تحولات منطقه با اشاره به مشکلات کنونی در عراق و افغانستان گفت: در افغانستان هدف مبارزه با تروریسم و موادمخدر بود که هیچ کدام تاکنون محقق نشده‌است.

وی خاطر نشان کرد: ناتو در مبارزه با تروریسم موفق نبود و همچنین در مبارزه با موادمخدر هم این ناکارآمدی تکرار شده است.

خطیب نماز جمعه تهران افزود: پیشتر در افغانستان تنها تریاک تولید می‌شد اما اکنون محصولات خطرناک‌تری مانند هروئین نیز در این کشور تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در عراق تا حدودی ثبات و امنیت برقرار شده است، گفت: آمریکایی‌ها می‌خواهند پایگاه دائمی در این کشور ایجاد کنند ؛ آنان با صدام مشکلی نداشتند اما جنگ را برای این آغاز کردند که در این کشور با جایگاه خاص تاریخی و اقتصادی پایگاه دائمی داشته باشند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود: امروز دعوا بر سر امضای قرارداد امنیتی در عراق است که امیدواریم با هوشیاری مردم و علمای عراق این اتفاق نیفتد و آمریکایی‌ها بگذارند خود مردم عراق این کشور را اداره کند.

خطیب نماز جمعه تهران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سالروز برگزاری نخستین نماز جمعه در ایران گفت: برگزاری مراسم نماز جمعه در این ۳۰ سال آثار مبارکی برای کشور داشته است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خطبه دوم نماز جمعه تعبیه نماز جمعه را از معجزات قانونگذاری اسلام دانست و گفت: نمازجمعه از زمینه‌های مهم حفاظت و حراست از امت اسلامی برای حضور مردم در صحنه است البته به شرطی که با شرایط کامل انجام شود.

وی از خطبای جمعه خواست مسایل روز را با مردم در میان بگذارند تا حرکتی برای پیشرفت اسلام و جلوگیری از نفوذ دشمنان باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، انتخاب آیت‌الله طالقانی را به عنوان نخستین امام جمعه تهران نشانه هوشیاری، تیزبینی و آینده‌نگری حضرت امام (ره) دانست و گفت: حضرت امام (ره) کسی را به این سمت منصوب کرد که مظهر وحدت بود.

خطیب نماز جمعه تهران در بخش دیگری از خطبه دوم نماز از مسئولان لبنانی و فلسطینی خواست وحدت میان خود را بیشتر کنند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به برقراری آرامش نسبی در لبنان و فلسطین گفت: این آرامش نیاز به محافظت دارد.

وی از مسئولان لبنانی و فلسطینی درخواست کرد اختلافات داخلی را کنار بگذارند و فضای نسبتا آرام ایجاد شده را بهتر کنند تا بهانه از دست دشمنان گرفته شود .

آیت الله هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنانش از آمادگی مصلای تهران برای برگزاری نمازجمعه خبر داد و ابراز امیدواری کرد ؛ مسئولان مصلای تهران به وعده شان عمل کنند تا مراسم نماز جمعه برای نمازگزاران تهرانی بهتر از وضع موجود برگزار شود.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران بر هر چه با شکوه برگزار کردن جشن روز مبعث تأکید کرد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در خطبه دوم با اشاره به مناسبتهای هفته آینده به روز مبعث اشاره کرد و گفت: مبعث مهم‌ترین روز در تاریخ بشریت است.

وی با اشاره به اینکه جوهر همه ادیان آسمانی گذشته در تعلیمات پیامبراکرم (ص) خلاصه شده است گفت:یک روز، اسلام همه جهان را فراخواهد گرفت.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران در ادامه به سالروز شهادت حضرت امام موسی کاظم (ع) در ۲۵ رجب اشاره کرد و گفت: بر اساس تاریخ ،‌زندگی این امام همام در سخت‌ترین شرایط سیاسی و خفقان علیه مکتب اهل بیت بود که در دیگر ائمه به این صورت کمتر دیده می شود.

وی زیارتنامه امام کاظم (ع) را بسیار تکان دهنده دانست و گفت: در این زیارت نامه به استخوان‌های ساق پای ایشان که بر اثر حلقه‌های زنجیر کوبیده شده بود اشاره شده است که دل هر انسانی را به درد می آورد.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به اوج گرفتن شیعه پس از شهادت امام موسی کاظم (ع) گفت: در زمان این امام بزرگوار و در شرایط تقیه شیعیان ،‌روایات بسیار عظیمی از امام کاظم (ع) رسید که فقه ما را بسیار غنی کرد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنانش با گرامیداشت سالگرد ارتحال آیت‌الله مشکینی گفت: وی از زمان آغاز مبارزات انقلاب در صحنه بود و خدمات فراوانی به اسلام، ایران، قرآن، تاریخ و تشیع داشت.

خطیب نماز جمعه تهران در ادامه به روز اهدای خون اشاره کرد و افزود: اهدای خون از اقدامات پسندیده و ارزشمندی است که در ایران رواج یافته است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تجلیل از این اقدام ملت ایران گفت: در دوران دفاع مقدس با وجود نیاز شدید به خون هیچ گاه با مشکل کمبود خون مواجه نشدیم.

خطیب نماز جمعه تهران همچنین در خطبه نخست نیز با اشاره به نقش و جایگاه مهم تسبیح و ستایش خداوند در عبادات خاطر نشان کرد : همه ستایش ها منحصر به خداوند است و با تسبیح و ذکر است که همواره به یاد خدا هستیم و این کار موجب تقرب به باریتعالی می شود .

آیت الله هاشمی رفسنجانی در ادامه مباحث شکل گیری نظام اسلامی بر محور قرآن با اشاره به اهمیت و جایگاه تسبیح و تمحید در نماز گفت : تسبیح و تمحید از اموری است که مورد خاص و توجه خداوند است و در همه ادیان گذشته تسبیح و ذکر بوده به گونه ای که تسبیح و تمحید از اهداف آفرینش است.

خطیب جمعه نماز جمعه تهران با اشاره به اهمیت و جایگاه تسبیح و ذکر در عبادات تصریح کرد : در قرآن حدود ۱۰۰ آیه با لفظ تسبیح برای تنزیه خداوند و ۷۰ آیه با لفظ حمد درباره ستایش خداوند آمده است و اینجاست که پی می بریم برخی از عرفا چگونه است که هرگز از رکوع و سجده طولانی در نماز دست بر نمی‌دارند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خاطر نشان کرد: تسبیح ما را به خداوند نزدیک‌تر می‌کند و مانع از آن می‌شود که شیطان‌ها ما را صید کنند و مهم‌ترین حالت تسبیح در عبادت در رکوع و سجده است.

وی گفت : همه ذرات جهان و موجودات تسبیح و حمد خداوند را در زبان و حالات خود به جای می آورند که این نشان از اهمیت و عظمت ذکر و ستایش باریتعالی است.

امام جمعه موقت تهران همچنین در خطبه نخست نماز خطاب به نمازگزاران گفت: یکی از مهم‌ترین هوشیاری‌هایی که باید در نماز داشته باشیم توجه به مطالب و کلمات نماز است زیرا نمازگزاران را بیشتر با عمق و محتویات نماز آشنا می‌کند.

کد خبر 58971

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز